Handige tips om minder kwijt te zijn aan bedrijfsafval

Astrid Velzen


Bedrijfsafval is er altijd, vaak meer dan je denkt. Het komt uit alle hoeken van het bedrijf: van de kantine tot de werkvloer en van het magazijn tot aan het kantoor. Al dat afval kost geld. Meer dan je misschien door hebt. Toch valt er met een beetje slimme aanpak verrassend veel te besparen. Maar om echt verschil te maken, moet je eerst goed weten wat je allemaal weggooit. Want zolang je dat niet duidelijk hebt, blijf je eigenlijk maar wat aanmodderen. Denk aan papier, plastic, hout, glas, verpakkingsmateriaal, chemisch afval of vertrouwelijke documenten.

Alles heeft zijn eigen manier van inzamelen en verwerken. Heb je dat eenmaal goed op een rijtje, dan kun je gerichter aan de slag en wordt het een stuk makkelijker om kosten te verlagen en duurzamer te werken. Met andere woorden, inzicht is stap één en die stap is belangrijker dan je denkt.

Slimmer scheiden begint bij de juiste plek

Een goede manier om afval te scheiden is om meerdere bakken neer te zetten op de plekken waar het echt nodig is. Dus niet ergens achterin het magazijn, maar juist op drukke plekken zoals de werkvloer of kantine. Geef elke bak een duidelijke sticker of kleur. Dan hoeft niemand na te denken over waar iets in moet. Hoe makkelijker je het maakt, hoe beter het gaat.

Goedkope container huren voor het makkelijk kunnen scheiden van je afval

Een simpele en betaalbare oplossing is een goedkope container huren. Daarmee hou je alles netjes bij elkaar, zonder dat je tig keer naar de milieustraat hoeft te rijden. Je spaart tijd, geld en frustratie, en het maakt afval scheiden een stuk makkelijker voor iedereen.

Zorg dat iedereen weet wat de bedoeling is

Afval scheiden werkt alleen als iedereen meedoet. Dus leg kort uit hoe het werkt, bijvoorbeeld tijdens een teamoverleg of met een lijstje bij de afvalbak. Geen lange verhalen, gewoon duidelijk en simpel. Het helpt echt om mensen even op weg te helpen.

Minder restafval betekent minder kosten

Restafval is vaak het duurst. Dus hoe minder restafval je hebt, hoe beter. Alles wat je kunt recyclen of hergebruiken hoef je namelijk niet als restafval af te voeren. Denk aan pallets die terug kunnen of plastic kratten die nog prima een ronde mee kunnen. Dat scheelt flink op je afvalrekening.

Bedrijf voor het periodiek ophalen en afvoeren van bedrijfsafval inschakelen

Heb je geen zin of tijd om alles zelf bij te houden? Dan is het slim om een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen voor het afvoeren van je bedrijfsafval. Die komen langs op vaste momenten en nemen het werk letterlijk uit handen. Dat geeft rust en structuur.

Afvalscan geeft je inzicht en bespaart geld

Sommige bedrijven laten een afvalscan uitvoeren. Daarmee krijg je helder in beeld welke soorten afval je hebt en waar je op kunt besparen. Heb je veel karton of plastic? Dan is een balenpers misschien handig. Die perst het afval samen, waardoor je minder ruimte nodig hebt en de container minder vaak geleegd hoeft te worden.



https://www.ondernemersblog.nl/blog/handige-tips-om-minder-kwijt-te-zijn-aan-bedrijfsafval/

Lees ook deze artikelen

Ads - Before Footer